2013. február 17.

Életmódváltás - Hogyan főzzünk?

Forrás: INNEN
A diéta alap pilléreit már ITT lefektettük, az elmúlt bejegyzésben pedig a megfelelő nyersanyag-válogatásról esett szó (ITT). Azonban egy diéta sem lehet sikeres a megfelelő konyhatechnológia eljárások alkalmazása nélkül. Tudom, sokan szeretnétek mintaétlapot is látni a blogon, de úgy gondolom, először fontosabb tisztázni, hogy miből és milyen ételkészítési eljárásokkal készüljenek az egyes ételek.


A következő ételkészítési eljárásokat nyugodtan alkalmazhatjuk:

  • Főzés
Főzhetünk hagyományosan vízben, zöldséglében, lezsírozott húslében, vagy csontlében. A víz tetején kiülő zsiradékot főzés után egy kanállal, vagy puha papírszalvétával eltávolíthatjuk. 
Kedvező a gőzben főzés, melynek során kevesebb íz anyag és ásványi anyag oldódik ki az alapanyagból. Akinek esetleg kevesebb ideje van, érdemes kipróbálni a kuktában főzést is, amivel lényegesen lerövidíthetjük a konyhában töltött időt.

  • Párolás
Párolás során 2-5 gramm olaj/adagnál többet ne használjunk fel. 

  • Sütés
Azokat a sütési változatokat részesítsük előnyben, amelyekhez nincs szükségünk zsiradék felhasználására. Szóval felejtsük el a bő olajban kisütött rántott ételeket és a fritőz használatát! Ha kicsit jobban szétnézünk a sütési eljárások között, sok lehetőség közül válogathatunk. Ilyen például a grillsütőben, alufóliában, teflonbevonatú edényben, roston, agyagedényben, légkavarásos sütőben, sóágyon, vagy sütőzacskóban történő sütés. Ide tartozik még a mikrohullámú készülékben való sütés is, de én azt egyéb okok miatt nem ajánlanám. Két éve már nincs is mikró a konyhánkban! :)

  • Sűrítés
Ahol tudjuk, hagyjuk el a sűrítést, azonban azoknál az ételeknél (főzelékek esetében), ahol mégis szükséges, száraz rántással, vagy diétás rántással sűrítsünk, habarásnál pedig az egyszerű habarást alkalmazzuk.
Száraz rántás elkészítése: a lisztet állandó keverés mellett (teflonbevonatú serpenyőben) a kívánt színűre pirítjuk. Majd a tűzről lehúzva hideg vízzel csomómentesre keverjük és a sűrítendő ételhez öntjük. A lényeg, hogy zsiradék felhasználása nélkül elkészíthető!
Diétás rántás elkészítése: ebben az esetben fordítottan elkészített rántásról van szó. Először szárazon a kívánt színűre pirítjuk a lisztet, majd a tűzről levéve keverjük hozzá a hideg zsiradékot. 
Egyszerű habarás elkészítése: vízben, vagy az ételből kimert, kicsit lehűtött főzőlében csomómentesen elkeverjük a lisztet, hozzákeverünk valamennyit a meleg főzőléből és állandó keverés mellett a forrásban lévő ételhez keverjük. 
Ha ízesebb ételre vágyunk, a megszokott tejfölt helyettesítsük kefirrel, natúr joghurttal, vagy zsírszegény tejjel

  • Lazítás
Lazításhoz felhasználhatunk tojást, zöldségféléket, zabpelyhet, zabkorpát, barna kenyeret, vagy barna rizst. 

  • Ízesítés
Fogyókúra során mérsékelt fűszerezést alkalmazzunk, ami kevésbé fokozza az emésztőnedvek elválasztását és azáltal az étvágyat. A magyar konyhára jellemző izgató hatású fűszerek helyett (erős paprika, feketebors, torma, ecet) a zöldfűszereket részesítsük előnyben. 
Az édes ízű ételeket kerüljük, a cukor helyett pedig energiamentes, mesterséges édesítőszereket használjunk (esetleg a múltkor említett Steviát).

Forrás: INNEN
  • Tálalás
Tálalás során minél inkább húzzuk szét az ételt, próbáljuk optikailag becsapni magunkat. Esetleg szedjük kisebb tányérra az ételt, hogy bőségesebbnek tűnjön, vagy dekoráljuk saláta levéllel, zöldfűszerekkel. 

Remélem, találtatok pár tippet ebben a főzőcskés összefoglalóban, amiket esetleg kipróbáltok majd. :)

Ti hogy haladtok a diétával/életmódváltással? Miket sikerült már megvalósítani és mivel akadtak gondjaitok?  

10 megjegyzés:

  1. Nekem az étkezést már sikerült megreformálnom, szerencsére párom imádja a főztömet és fel sem tűnik neki, hogyha valami diétás :) Amiért felettébb szerencsés vagyok, hogy imádja a salátát :D nem sok ilyen pasi van, az tuti :D Viszont a testmozgás...Márciustól elkezdek fitness terembe járni, remélem, akkor majd meglesz a heti legalább kétszeri mozgás

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akkor nagyon ügyi vagy! :) Nekem is nagy szerencsém van a párommal, mert ő is az egészséges ételeket, salátákat részesíti előnyben. :D A testmozgást a legnehezebb nekem is beépíteni a napi rutinba, talán ha meglesz a szobabiciklink, akkor könnyebben fog menni! :)

      Törlés
  2. Nagyon jók ezek a bejegyzések!
    Én a reform táplálkozás híve vagyok: a munkatársaim már azzal viccelnek, hogy egyszer majd nyihogni fok a sok zabtól, zabpehelytől mint a lovak, mert amit lehet, ezekkel készítek ugyanis.
    Cukrot nagyon-nagyon ritkán eszem, most barátkozom a Steviával, eddig inkább mesterséges édesítőszereket használtam.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm és örülök, hogy hasznosnak találod őket! :)
      :DD Viszont legalább odafigyelsz a megfelelő rostbevitelre!
      A tabletta változatot vetted meg belőle? Ha már egyszer megszokod, később egyáltalán nem fogod "érezni" az ízét. :)

      Törlés
    2. Nem, nem a tablettát, hanem a port.
      Olvastam egy olyan változatról, aminek nem nagyon van mellékíze - régebben ugyanis azért nem ízlett, mert kiéreztem az erős mellékízét. Ennek a változatnak tényleg nem érezni azt a fura ízét, csak szoknom kell az adagolást, hogy kb 20dkg cukor helyett csak egy kiskanálnyit tegyek a sütikbe. A gyümölcsteámba még Süssina kerül - ezzel megszoktam és megszerettem az ízt, nagyon nem ízlett a steviával

      Törlés
    3. Nekem a por változatnál még nem sikerült eltalálnom azt az arányt, hogy ne legyen mellékíze. Teába, limonádéba bevált a tabletta, de sütiknél, pudingoknál nem boldogulok a porral. Te milyen változatot használsz, ami bevált?

      Törlés
  3. Másfél hónapja kistányérból és bögréből élek. :D Komolyan mondom olyan jó érzés, ahogy belakja az egész kis tányért a kaja, ami valójában nem is sok, de még így is van, hogy nem bírom már egyszerre emgenni!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én vettem egy-két szép müzlis tálat az Ikea-ban, amikből még a zabpelyhet is nagyobb örömmel fogyasztom el! :)

      Törlés
  4. Én meg biciklizést tervezek, ha jön a jó idő, mert olyan jó bicikliutak vannak itt a környéken. De ma tök véletlenül észrevettem, hogy kicsit fogytam, mert az egyik szoknyám eddig nagyon feszült, most meg még lötyög is egy kicsit :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez nagyon jó terv, nálam egyelőre marad a szobabicikli alternatívának, mert hegyen lakunk. :) Ez szuper, csak így tovább! :)

      Törlés